Kielet

2. Häirintä ja kiusaaminen

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

58:41
00:00

Ota nimittely tosissaan

Tällä videolla kerrotaan, kuinka ottamalla oppilaat osallisiksi tasa-arvoa edistävään työhön he saavat lisää tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Ja samalla koulun henkilökunta saa lisää tietoa siitä, mitä koulussa oikeasti tapahtuu. Videolla annetaan myös neuvoja siihen, miten tarttua asiaan ja miten sitä voidaan selvittää esimerkiksi kasvatuskeskustelun kautta.

 

07:41

Väkivalta ja kulttuuri

Ihmisoikeusliiton Fredi-vihko sisältää lyhyitä asiatekstejä ja niihin liittyviä harjoituksia käsiteltäväksi yhdessä luokkahuoneessa. Seuraavassa kappaleessa aiheena on väkivallan linkittyminen kulttuuriimme.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Holm, Saija & Laukkanen, Mari-Elina (toim.). (2013, s. 61—63).
Luku: Väkivalta ja kulttuuri (PDF).
Teoksessa: Fredi. Pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet.
Opetusmateriaali. Setlementtinuorten liitto ry.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 06:00

Seksuaalisen väkivallan eri muodot

Fredi-vihkon harjoitusten avulla voidaan oppia tunnistamaan seksuaalisen väkivallan eri muotoja.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Holm, Saija & Laukkanen, Mari-Elina (toim.). (2013, s. 67—73).
Luvut: Seksuaalinen ja sukupuolinen häirintä, Seksuaalinen väkivalta ja prostituutio ja Seksiturismi (PDF).
Teoksessa: Fredi. Pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet.
Opetusmateriaali. Setlementtinuorten liitto ry.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 14:00

Seksuaaliseen häirintään puuttumisen toimintamalli

Lapin Letka oli sukupuolten tasa-arvoa koulutuksessa ja työelämässä edistävä hanke , joka toteutettiin vuosina vuosina 2008–2014 ja jota hallinnoi Lapin ammattiopisto. Hanketta rahoitti Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja rahoittajaviranomaisena toimi Lapin ELY-keskus. Lapin Letkan sivuilta löytyy monenlaista aineistoa, jota on valmistettu hankkeen aikana ja joka voi osoittautua hyödylliseksi koulun arkipäivässä. Ohessa inspiraatioksi Kemi-Tornion ammattikorkeakoulujen seksuaaliseen häirintään puuttumisen toimintamalli, joka voi toimia esimerkkinä kuinka lähestyä näitä asioita omassa koulussa.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä

Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. (2012). Seksuaaliseen häirintään puuttumisen toimintamalli (PDF).

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 24:00

Sukupuolinen häirintä

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Sukupuolinen häirintä (PDF).

Arvioitu lukuaika minuutteina 04:00

Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäiseminen

Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta sisältää oppilaitoksia koskevia kohtia. Yksi kohdista, joka jokaisen oppilaitoksen tulee ottaa huomioon, on seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäiseminen ja poistaminen. Opetushallituksen oppaaseen on kerätty asioita, jotka koulun henkilökunta voi muuttaa käytännöksi omassa työssään.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Opetushallitus. (2018, s. 21—22).
Ohjeita opettajalle ja ohjeita oppilaitoskohtaiselle opiskeluhuoltoryhmälle (PDF).
Teoksessa Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa
ja oppilaitoksissa
.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 03:00

 

 

Oppimisen tueksi:

Onnea, olet juuri suorittanut toisen luvun loppuun! Taputa itseäsi olkapäähän ja palkitse itsesi. Opiskellessasi yksin voi olla vaikeaa säilyttää motivaatio. Etsi siis opiskelukaveri, jonka kanssa voit keskustella sisällöstä ja jonka kanssa voitte tukea toisianne uuden opiskelussa. Älä painosta itseäsi liikaa, vaan jätä tilaa pohdinnalle. Selviät materiaalista parhaiten asettamalla itsellesi opintosuunnitelman, jossa esimerkiksi luet luvun viikossa leväten aina viikon ennen siirtymistä seuraavaan. Tämä on kuitenkin yksilöllistä, joten mieti hetki, kuinka opit itse parhaiten ja tee itsellesi henkilökohtainen oppimissuunnitelma.

Jatka seuraavaan lukuun painamalla tätä linkkiä (Luku 3: Johdanto)


 

suomi
Chapter: 
ylös
399 users have voted.
Ylös ↑