Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen |
06:30 |
Johdanto
Luvussa 4 Miten toteutamme tasa-arvoa? kuvataan erilaisia tapoja tehdä epätasa-arvoa näkyväksi, tutkia sen syitä ja kehittää kestäviä, tasa-arvoa edistäviä rakenteita. Työ on hyvä aloittaa käyttämällä erilaisia kartoitusmenetelmiä kuten havainnointia, kyselyitä ja tilastoja. Ottamalla oppilaat mukaan prosessiin heti sen alussa vahvistetaan heidän osaamistaan, osallisuuttaan ja sitoutumistaan. Tavoitteena on kehittää koulua siten, että sukupuolesta riippumatta oppilailla on yhtäläisesti valtaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa kouluun, omaan oppimiseensa ja omaan kehitykseensä.
Tutkija ja projektipäällikkö Leena Teräs selittää, kuinka koulun arjessa esiintyviä sukupuolimalleja voi tehdä näkyviksi yksinkertaisin keinoin.
![]() |
02:30 |
Soveltava tehtävä
Ruotsin syrjintäasiamiehen kehittämä talomalli auttaa henkilökuntaa jäsentämään, missä oppilaat oleilevat ja millä tavoin he käyttävät pedagogista ympäristöään.
![]() |
Ruotsin syrjintäasiamies. (2012). |
![]() |
04:00 |