Kielet

5. Kuka saa tilaa?

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

27:32
00:00

Sattuma työvälineenä

Äidinkielenopettaja Penni Pietilä kertoo, miten luokan voi jakaa ryhmiin vahvistamatta sukupuolistereotypioita ja antaen samalla tilaa oppilaille kokeilla erilaisia tehtäviä.

 

01:32

Tarkastele oppiainettasi

Dosentti Tarja Palmu ja professori Liisa Tainio ovat luoneet pohjan, jota voi käyttää oppimateriaalin tutkimiseen sukupuolinäkökulmasta.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Palmu, Tarja & Tainio, Liisa. (2011:1, 3 sivua).
Tasa-arvo ja sukupuoli oppimateriaaleissa (PDF).
Muistiot. Opetushallitus.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 06:00

Sisällytä opetukseen tietoa tasa-arvosta

Ihmisoikeusliiton tuottama Friidu-vihko nostaa esille tytöt ja tasa-arvon. Tässä tekstikatkelmassa annetaan esimerkkejä, kuinka tietoa tasa-arvosta voidaan soveltaa konkreettisten harjoitusten avulla.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Puhakainen, Rosa. (2004, s. 40—49).
Luku: Naiset, koulutus ja päätöksenteko (PDF).
Teoksessa: Friidu — tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet.
Ihmisoikeusliitto. Helsinki.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 20:00

 

Oppimisen tueksi:

 

Onnea, olet juuri päässyt viidennen luvun loppuun. Toivomme sinussa heränneen rakentavia ajatuksia ongelmien kohtaamisen suhteen ja että sinusta löytyy rohkeutta kohdata niitä työssäsi, ellet jo aiemmin ole niin tehnyt. Älä ole yksin, vaan hae tukea muilta ja luo yhteyksiä niihin tahoihin, joiden kanssa teillä on yhteinen tavoite vähentää väkivaltaa lasten ja nuorten joukossa. Kutsu asiantuntijoita luennoimaan tai pitämään työpajoja väkivallasta ja kiusaamisesta ja kutsu paikalle mahdollisesti myös vanhempia. Vanhempien osallistuminen on tärkeää työn jatkuvuuden kannalta, sillä tietyt asiat tulevat nousemaan pinnalle toistuvasti. On todella merkittävää, jos olet tämän luvun lopuksi saanut paperille ideoita ja parannusehdotuksia!

Nyt ei ole enää paljon opiskeltavaa, loppusuora häämöttää jo. Jäljellä on vielä käytännön tasa-arvotyön onnistumisen suhteen todella tärkeä aihe. Siispä, ennen siirtymistä viimeiseen lukuun ja lopputestiin, käy pitkällä kävelyllä luonnossa ja mieti, millä tavoin voit itse olla positiivinen roolimalli tasa-arvokysymyksissä kaikille arjessa kohtaamillesi lapsille ja nuorille.

Jatka seuraavaan lukuun painamalla tätä linkkiä (Luku 6: Johdanto)


 

suomi
Chapter: 
ylös
380 users have voted.
Ylös ↑