Kielet

2. Häirintä ja kiusaaminen

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

25:41
00:00

Ota nimittely tosissaan

Tällä videolla kerrotaan, kuinka ottamalla oppilaat osallisiksi tasa-arvoa edistävään työhön he saavat lisää tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Ja samalla koulun henkilökunta saa lisää tietoa siitä, mitä koulussa oikeasti tapahtuu. Videolla annetaan myös neuvoja siihen, miten tarttua asiaan ja miten sitä voidaan selvittää esimerkiksi kasvatuskeskustelun kautta.

 

07:41

Puutu ajoissa

Vanhempien osallistuminen väkivallan ehkäisyyn on tärkeää. Seuraavassa materiaalissa on koottu keinoja vanhempien avuksi.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Oulun Yliopisto — ALLiES hanke. (2012, yhdeksän sivua).
Tarkistuslista oppilashuollon ja neuvolan käyttöön (esi)koulussa tai kotona tapahtuvan väärinkohtelun havaitsemiseksi (sivusto).

Arvioitu lukuaika minuutteina 18:00

Sukupuolinen häirintä

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Sukupuolinen häirintä (PDF).

Arvioitu lukuaika minuutteina 04:00

Oppimisen tueksi:

Onnea, olet juuri suorittanut toisen luvun loppuun! Taputa itseäsi olkapäähän ja palkitse itsesi. Opiskellessasi yksin voi olla vaikeaa säilyttää motivaatio. Etsi siis opiskelukaveri, jonka kanssa voit keskustella sisällöstä ja jonka kanssa voitte tukea toisianne uuden opiskelussa. Älä painosta itseäsi liikaa, vaan jätä tilaa pohdinnalle. Selviät materiaalista parhaiten asettamalla itsellesi opintosuunnitelman, jossa esimerkiksi luet luvun viikossa leväten aina viikon ennen siirtymistä seuraavaan. Tämä on kuitenkin yksilöllistä, joten mieti hetki, kuinka opit itse parhaiten ja tee itsellesi henkilökohtainen oppimissuunnitelma.

Jatka seuraavaan lukuun painamalla tätä linkkiä (Luku 3: Johdanto)


 

suomi
Chapter: 
ylös
418 users have voted, including you.
Ylös ↑