Kielet

3. Jag, ojämställd?

 

Beräknad arbetstid för genomgång av materialet
Beräknad tid för reflektionsfrågor

18:29
00:00

Att förstärka positivt eller negativt

I den här videon presenteras olika tips på hur man kan se könsstrukturer i vardagen. Ibland räcker det med enkla iakttagelser, ibland kräver det ett längre tidsperspektiv. Det är lätt att omedvetet förstärka könsstereotyper och i videon ges exempel på vad man behöver vara uppmärksam på och vilka handlingar som leder till vilka resultat.

 

Filmens längd i minuter 04:29

Värdegrunden och eleverna

I den här övningen ges utrymme att reflektera över vilka normer som kunde finnas bland lärarna om eleverna i skolan.

 

Gustavsson, Malin & Wulff, Antonia. (2010, s. 18).
För mer rättvisa — ett metodmaterial om Barnkonventionen i skolan (PDF).
Folkhälsan.

 

Beräknad lästid i minuter 02:00

Diskussion om jämställdhet i personalgruppen

Jämställdhetsfrämjandearbetet kräver kunskapshöjning i personalgruppen kring vad jämställdhet betyder. Det ger verktyg för att granska sitt bemötande av både elever och kolleger.

 

Jämställdhetsbegrepp i skolan (PDF).

 

Beräknad lästid i minuter 04:00

Öka medvetenheten om hur människor grupperas

Metodmaterialet BRYT, som producerats av RFSL och Forum för levande historia, är ett av Sveriges mest populära normkritiska metodmaterial. Syftet med övningen Vilken osynlig lapp sätter andra på dig? är att lyfta fram hur man delar in människor i grupper och vilka effekter det får. Använd metoden i lärarkollegiet där ”medlem” byts ut till lärarkollega.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä

Forum för levande historia & RFSL Ungdom. (2011, s. 86—89).
Metoden: Vilken osynlig lapp sätter andra på dig? (PDF).
Ur BRYT! Ett handledningsmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet, 3:e upplagan.
Stockholm.

 

Beräknad lästid i minuter 08:00

 

    Som stöd för ditt lärande

    Grattis! Du har nu avslutat kapitel 3. Vi hoppas att du spritter av inspiration att göra något i din vardag för jämställdheten.

    Ta en välbehövlig paus, gå på en fotbollsmatch eller på bio och leta stereotyper i din vardag

    Fortsätt till kapitel 4 via den här länken (Kapitel 4: Inledning)


     

    ruotsi
    Chapter: 
    ylös
    289 users have voted.
    Ylös ↑