Kielet

3. Tasa-arvoinen kohtaaminen

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

18:40
60:00

Leikin organisointi ja mahdollistaminen

Videolla päiväkodin henkilökunta jakaa vinkkejä ja keinoja siihen, miten leikkiä voi organisoida sekä ulkona että sisällä. Monimuotoisimmin leikein lapsille kehittyy enemmän valmiuksia. Videolla esitellään seuraavat menetelmät leikkipiste ja leikinvalintakortti. Videolla kerrotaan myös miten lapsiryhmässä voi tutkia leikkimistä ja miten leikkejä voisi järjestellä uusiksi, jotta saadaan enemmän valinnanvaraa leikkiin. 

 

Kysymyksiä pohdittavaksi:

  • Millaisin rutiinein toiminnassanne tuetaan leikkimisen monimuotoisuutta?
  • Millaisia malleja lasten käyttäytymisessä on havaittu, kun he leikkivät päiväkodissa?
  • Sopisiko joku videon vinkeistä tai metodeista toimintaanne juuri nyt ja miksi?
  • Tasa-arvossa ei ole kyse mahdollisuuksien poistamisesta lapselta, vaan niiden lisäämisestä. Mikä menetelmä videolla on siinä rajoilla, että voisi olla tasa-arvoa edistävä?

 

08:41

Oman työn havainnointi videoinnin avulla

Projektipäällikkö Milla Paumo kertoo miksi videoidaan, sen hyödyistä ja rohkeudesta, jota tarvitaan, jotta uskaltaisi esiintyä kameran edessä esitellen omaa työtapaansa. Sara Sundell vuorostaan nostaa esille tarpeen toistaa videointi. Saran videovinkit löytyvät myös alempaa tältä sivulta.

 

Kysymyksiä pohdittavaksi:

  • Miten itse suhtaudut kuvatuksi tulemiseen työskennellessäsi, millaisia ajatuksia tämä herättää sinussa?
  • Millaisia edellytyksiä toiminnan kuvaamiseen on päiväkodissanne?

 

01:59

Vinkkejä onnistuneeseen videointiin

On monia asioita, joita tulee muistaa alettaessa kuvata toimintaa. Folkhälsanin lasten ja nuorten sukupuolten tasa-arvotyön vastaava Sara Sundell jakaa omia vinkkejään.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Sundell, Sara. (2012)
Videokameran avulla tarkastelu (PDF).
Folkhälsan.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 04:00

Päiväkotiympäristön tutkiminen – missä ovat lapset?

Ruotsin Diskrimineringsombudsmannenin Talomalli auttaa henkilökuntaa jäsentämään, missä lapset oleilevat ja millä tavoin he käyttävät pedagogista ympäristöään. Talomallin käyttöön johdattavat ohjeet seuraavassa.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Ruotsin syrjintäasiamies. (2012).
(Ruotsiksi: Diskrimineringsombudsmannen)
www.do.se
Talomalli (PDF).

 

 

 

Arvioitu lukuaika minuutteina

04:00

Oppimisen tueksi:

Onnea, olet nyt päässyt kolmannen luvun loppuun. Toivottavasti pursuat intoa tehdä jotain tasa-arvon hyväksi arjessasi! Luvuissa 4 ja 6 otetaan esille niitä asioita, joten malta vielä hetki. Pidä tervetullut tauko, käy jalkapallopelissä tai elokuvissa ja etsi sukupuolisia stereotypioita ympäristöstäsi.

 

 

suomi
Chapter: 
ylös
436 users have voted.
Ylös ↑