Kielet

5. Häirintä ja kiusaaminen

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

31:27
40:00

Ehkäise väkivaltaa

Video käsittelee väkivallan ehkäisyä varhaiskasvatuksessa sekä sosiaalisten ja tunnetaitojen kehittämistä kaverituntien avulla. Muut videolla esiteltävät konkreettiset menetelmät ovat ei-sanan käytön välttäminen, positiivinen palaute ja kaverihalaus.

 

Kysymyksiä pohdittavaksi

  • Jos pohditte käyttämiänne menetelmiä väkivallan ja kiusaamisen vähentämiseksi, onko joku niistä tasa-arvoa edistävä ja millä tavalla?
  • Millaisia ajatuksia sinussa herätti kertomuksen poika, jota kiellettiin usein?
  • Oletko havainnut vastaavia tilanteita työympäristössäsi?
  • Kaverihalaus- menetelmän heikkous on jos lapsi tuntee olevansa pakotettu halaamaan. Miten siihen voisi suhtautua?

 

07:27

Puutu ajoissa

Vanhempien osallistuminen väkivallan ehkäisyyn on tärkeää. Seuraavassa materiaalissa on koottu keinoja vanhempien avuksi.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Oulun Yliopisto — ALLiES hanke (9 sivua).
Tarkistuslista oppilashuollon ja neuvolan käyttöön (esi)koulussa tai kotona tapahtuvan väärinkohtelun havaitsemiseksi (sivusto).

 

 

Arvioitu lukuaika minuutteina

18:00

Katkaise negatiivisen huomion kierre

Lapsen käytöksen korjaaminen tapahtuu usein kieltämisen kautta. Tällöin voi syntyä negatiivisen huomion kierre siten, että lapselle tullaan antaneeksi vain negatiivista palautetta. On kuitenkin havaittu, että lapsi vastaa huomattavasti paremmin positiiviseen ohjaukseen kuin negatiiviseen kieltoon. Seuraavassa vinkkejä siihen, miten suunnanmuutos voidaan tehdä.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Negatiivisen palautteen vähentäminen (PDF).

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 04:00

Kehon itsemääräämisoikeus

Väestöliitto on luonut julisteen lapsista ja turvataidoista. Katsokaa julisteen kuvia ja lukekaa tekstit yhdessä. Julisteen voi tulostaa eri kielillä ja laittaa esille näkyvälle paikalle päiväkodissa, jotta siihen voi palata aina tarpeen vaatiessa.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

Lapsi ja seksuaalisuus.
Turvataidot ja lapsen keho (PDF).
Väestöliitto (2016).

 

 

Arvioitu lukuaika minuutteina

02:00

 

Oppimisen tueksi:

Onnea, olet juuri päässyt viidennen luvun loppuun. Toivomme sinussa heränneen rakentavia ajatuksia ongelmien kohtaamisen suhteen ja että sinusta löytyy rohkeutta kohdata niitä työssäsi, ellet jo aiemmin ole niin tehnyt. Älä ole yksin, vaan hae tukea muilta ja luo yhteyksiä niihin tahoihin, joiden kanssa teillä on yhteinen tavoite vähentää väkivaltaa lasten ja nuorten joukossa. Kutsu asiantuntijoita luennoimaan tai pitämään työpajoja väkivallasta ja kiusaamisesta ja kutsu paikalle mahdollisesti myös vanhempia. Vanhempien osallistuminen on tärkeää työn jatkuvuuden kannalta, sillä tietyt asiat tulevat nousemaan pinnalle toistuvasti. On todella merkittävää, jos olet tämän luvun lopuksi saanut paperille ideoita ja parannusehdotuksia!

Nyt ei ole enää paljon opiskeltavaa, loppusuora häämöttää jo. Jäljellä on vielä käytännön tasa-arvotyön onnistumisen suhteen todella tärkeä aihe. Siispä, ennen siirtymistä viimeiseen lukuun ja lopputestiin, käy pitkällä kävelyllä luonnossa ja mieti, millä tavoin voit itse olla positiivinen roolimalli tasa-arvokysymyksissä kaikille arjessa kohtaamillesi lapsille ja nuorille.

Jatka seuraavaan lukuun painamalla tätä linkkiä (Luku 6: Johdanto)


 

suomi
Chapter: 
ylös
354 users have voted.
Ylös ↑