Kielet

6. Yhteistyössä

Arvioitu aika materiaalin läpikäymiseen
Arvioitu työskentelyaika kysymyksiin

25:18
00:00


Lasten kokemukset pääosassa

Videolla esitellään kokoontuminen, jossa lasten kokemukset ovat pääosassa sekä kuinka lasten huoltajat voivat kartoittaa lapsen negatiivisia kokemuksia. Lisäksi opastetaan, miten lasten kokemuksista voidaan keskustella henkilökunnan kanssa ja miten keskustelua lasten ja huoltajien välillä voidaan toteuttaa.

 

03:18

Kainalokysely

ALLiES –projektissa kehitetty kainalokysely auttaa lapsia ja heidän huoltajiaan keskustelemaan päivän tapahtumista ja niiden herättämistä tunteista.

 

Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä.

ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents'
Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012).
Kainalokysely (sivusto + pdf, noin 11 sivua).
Oulun Yliopisto.

 

Arvioitu lukuaika minuutteina 22:00

 

Oppimisen tueksi:

Onneksi olkoon, olet juuri päässyt kuudennen luvun loppuun! Käsissäsi on nyt työkalut, jotka voit rauhallisin mielin viedä mukanasi organisaatioosi ja joilla voit antaa lapsille oikeudenmukaisemman arjen. Tasa-arvokysymysten parissa työskentely ei paranna ainoastaan tasa-arvoa, vaan luo myös ympäristön, jossa kaikille on tilaa ja jossa yhä useampi tuntee osallistuvansa ja kasvavansa. Myös työpaikkasi alkaa tuntua kehittävämmältä, ja toiminnasta tulee inspiroivampaa ja motivoivampaa selkein mitattavin tuloksin. Toiminnalla on tavoitteet, jolloin työnlaatu paranee samoin kuin tuloksetkin. Muista myös, että jokainen työpaikkaa on erilainen, joten saamaasi tietoa on tarpeen soveltaa sen mukaan. On mahdotonta sanoa suoraan, mikä on oikein ja mikä väärin, vaan se on kokeiltava tilannekohtaisesti. Se, mikä toimii toisilla, ei välttämättä toimi sinun kohdallasi, joten ole utelias ja tutki omaa toimintaasi testaten pieniä asioita yksi kerrallaan. Älä yritä tehdä liikaa kerralla, vaan ole tyytyväinen pienistä edistysaskelista; niillä on tapana vakiintua osaksi jokapäiväistä toimintaa.

Tämän luvun lopussa on lopputesti, jonka tarkoitus on testata, kuinka hyvin olet omaksunut eri tasa-arvokäsitteet ja näkökulmat. Voit toki tehdä testin, koska haluat, mutta saavuttaaksesi hyvän lopputuloksen, on suositeltavaa tehdä testi vasta opiskelupaketin lopuksi.

Viimeisenä pohdintatehtävänä voit tehdä seuraavan tehtävän muistiinpanoihisi:

Tehtävä:
Millainen olisi sinun unelmien vapaapäiväsi? Kuvaile kaikki heräämisestä siihen hetkeen asti, jolloin menet nukkumaan ja yritä toteuttaa kuvailemasi päivä. Olet todellakin sen arvoinen.

Loppujen lopuksi on helpompaa olla oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi, kun tuntee itsensä rauhalliseksi, levänneeksi ja tarpeelliseksi sekä työskentelevänsä motivoivaa tavoitetta kohti. Kun tuntee saavansa tilaa itsensä toteuttamiselle kaikissa elämänsä rooleissa, kasvattajina, vanhempina, kanssaihmisinä, kollegoina, perheenjäseninä, opiskelijoina, opettajina, isovanhempina tai ystävinä. Tiedäthän sen lentokoneen turvallisuusohjeen ensimmäisen kohdan: auta ensin itseäsi ja sitten vasta muita.

Jatka lopputestiin painamalla tätä linkkiä (Lopputesti)


 

suomi
Chapter: 
ylös
379 users have voted, including you.
Ylös ↑